"YA ALLAH, bahawasanya waktu dhuha itu waktu dhuha-Mu, kecantikan ialah kecantikan-Mu, keindahan itu keindahan-Mu, kekuatan itu kekuatan-Mu, kekuasaan itu kekuasaan-Mu dan perlindungan itu perlindungan-Mu. Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar permudahkanlah, jika haram sucikanlah, jika masih jauh dekatkanlah berkat waktu dhuha-Mu keagungan-Mu, keindahan-Mu, kekuatan-Mu dan kekuasaan-Mu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah Engkau limpahkan kepada hamba-hamba-Mu yang soleh. Amin."

Projek Barangan Terbuang

Salam sejahtera kepada semua, semoga dirahmati dan diberkati Allah swt. Agak lama jugak ler Ina menyepi kan, sejak akhir-akhir ni Ina agak sibuk sikit. Hari ni Ina nak kongsi tentang projek barangan terbuang yang Ina buat.

Sebenarnya Ina dah lama jatuh cinta dengan aktiviti kitar semula. Di rumah memang Ina sediakan satu sudut untuk buang barangan yang boleh dikitar semula. Kalu banyak Ina jual - kalau tak memang Ina bagi jer kat lori kitar semula tu. Yang penting objektif Ina untuk membantu menyelamatkan bumi ni tercapai. =) Walaupun tidak menyumbangkan terlalu banyak kesan, tapi secara peribadinya Ina sangat berpuas hati sebab Ina tak membazir sumber tenaga.

Aktiviti kitar semula ni menjadi lebih bernilai pada Ina setelah Ina menonton rancangan Majalah 3, ada slot perubahan Jepun setelah dilanda tsunami, bagaimana mereka bersungguh-sungguh mencari sumber tenaga selain nuklear. Dan sampah adalah sumber tenaga alternatif yang mereka ada. Kagum sangat dengan pencapaian Jepun yang memang ditangga teratas dari segi teknologinya. Bertambah kagum dengan penghasilan kenderaan-kenderaan elektrik bercas tanpa wayar. Dan tambah-tambah kagum semua teknologi itu dibangunkan setelah tsunami melanda 02 tahun dulu. Ye..02 tahun sahaja.

Dan Ina juga ada menonton rancangan TV 3 juga tapi lupa tajuk rancangannye, juga berkenaan teknologi kitar semula tapi dari anak tempatan. Malaysia juga maju dan berjaya mengeksport produk-produk dari kitar semula ke serata negara. Terasa sangat berbangga waktu menontonnya.

Ok, itu kisah di luar dan dalam negara. Di luar dan di dalam rumah kita pun kita masih boleh aplikasikannya walaupun dengan cara berbeza. Yang penting - Kitar semula - Jimat Wang.

Diantara projek kitar semula yang Ina buat - ye ianya biasa sahaja - tapi kalau tanpa kerajinan ianya tetap tidak akan berhasil kan.

Tempat alat tulis

- Tabung duit -

Tempat buku / fail

 Tempat buku / fail yang lebih besar

Ina juga ada buatkan Fakhruddin kereta dan meja dari kotak yang lebih besar. IngsyaAllah Ina akan postkan di blog nanti.

3 comments:

  1. wawaoo kreatip nyee..patotla menyepi,rupany aada projek giteww..mcmana agaknya kereta fakhrudin ye dari kotak...hmm suspens tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak..menyepi online sebab banyak sangat perkara offline nak kena buat.

      Delete
  2. Kak ina ~ Boleh bagitahu tak bahan-bahan yang kak ina buat bekas alat tulis tu ? Adik ini kena buat buku idea untuk subjek Kemahiran Hidup di sekolah. Adik harap kak ina dpt jawab segera. Tq ~ :3

    ReplyDelete